الزامی به پذیرش حضوری دانشجویان از 17 خرداد نیست/ دانشجویان ارشد در اولویت هستند
معاون آموزشی وزارت علوم در نشست ویدئویی:
‎معاون آموزشی وزارت علوم با تاکید بر اینکه الزامی برای پذیرش حضوری دانشجویان از 17 خرداد ماه برای دانشگاه‌ها وجود ندارد گفت: دانشگاه‌های که در شرایط سفید باشند و مستلزم جابجایی دانشجویان نباشند می‌تواند از 17 خرداد دانشجویان کارشناسی ارشد خود را به صورت حضوری پذیرش کنند. بنابراین الزامی برای دانشگاه‌ها به منظور پذیرش فیزیکی همه دانشجویان وجود ندارد.
‎به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر علی خاکی صدیق در نشست خبری با رسانه‌ها که امروز به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد به تشریح عملکرد وزارت علوم در دوران تعطیلی آموزش حضوری ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور پرداخت و گفت: از همان ابتدای تعطیلی دانشگاه‌ها ما روش آموزش مجازی را برای ادامه فعالیت‌های دانشگاه‌ها به کار گرفتیم و در دنیا نیز دانشگاه‌ها آموزش الکترونیکی را در دستور کار خود قرار دادند. در واقع تمام تلاش ما در وزارت علوم این بود که تهدید تعطیلی دانشگاه‌ها به دلیل شیوع این ویروس را به فرصت تبدیل کنیم.
‎وی در ادامه تصریح کرد: وزارت علوم همزمان با آغاز آموزش‌های مجازی دانشگاه‌ها اولین بخشنامه آموزشی خود را در 10 اسفند ماه 98 با محوریت ادامه آموزش‌های غیر حضوری و الکترونیکی صادر کرد و بعد از آن نیز کارگروه تخصصی آموزش الکترونیکی به منظور مشاوره و بهره‌گیری دانشگاه‌ها از این نوع آموزش‌ها و تقویت زیرساخت‌های آن تشکیل داد.
‎معاون آموزشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: برخی از دانشگاه‌های ما از حدود دو دهه قبل آموزش الکترونیکی خود را شروع کردند البته این آموزش‌ها به صورت دوره‌های الکترونیکی برگزار می‌شد و ما تجربه آموزش ترکیبی الکترونیکی را در دانشگاه‌ها نداشتیم و این گونه نبود که ما صرفا آموزش مجازی داشته باشیم اما با ایجاد شرایط فعلی دانشگاه‌ها مجبور شدند به سمت آموزش الکترونیکی صرف حرکت کنند. به همین جهت در کارگروهی که به همین منظور در وزارت علوم تشکیل شد توصیه‌ها و مشاوره های ما برای ارائه هرچه بهتر این آموزش‌ها آغاز شد به گونه‌ای که ما هیچ دوره‌ای را در ستاد تعطیلی نداشتیم و امسال شلوغ‌ترین عید آموزش عالی به شمار می‌رفت.
‎دکتر خاکی صدیق تاکید کرد: در وزارت علوم در فروردین ماه مصوبه‌ای به منظور حضور دانشجویان دکتری در دانشگاه‌ها صادر کرد و با توجه به اینکه تجربه کار آموزش‌های غیرحضوری در دانشگاه‌ها متفاوت بود و مراکز از نظر امکانات، اعضای هیات علمی موقعیت جغرافیایی، تجهیزات سخت افزاری و غیره متفاوت بودند به همین جهت ما در هیچ مقطعی دنبال یک راه حل برای همه دانشگاه‌ها در حوزه آموزش‌های مجازی نبودیم و به همین جهت این اجازه به مدیران دانشگاه‌ها داده شد که با توجه به وضعیت خود از بخش‌نامه‌های که صادر می‌شود استفاده کنند.
‎معاون آموزشی وزارت علوم در خصوص وضعیت آموزش مجازی در موسسات  غیردولتی و غیر انتفاعی نیز گفت: وزارت علوم تسهیلاتی را برای این موسسات در نظر گرفت که بتوانند این موضوع را به خوبی مدیریت کنند و امکاناتی را به آن دانشگاه‌ها اختصاص داد.
‎وی در خصوص وضعیت برگزاری امتحانات پایان ترم دانشگاه‌ها نیز گفت: در این راستا وزارت علوم بخش‌نامه‌ای را ارسال کرد که در آن قید شد اگر امکان حضور دانشجویان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مجوز ستاد ملی مقابله با کرونا فراهم باشد امتحانات پایان ترم می‌تواند به صورت حضوری برگزار شود اما به طور کلی اولویت وزارت علوم در این زمینه حفظ سلامتی دانشجویان و اساتید هست.
‎معاون آموزشی وزارت علوم  با اشاره به مصوبه اخیر ستاد ملی مقابله باکرونا مبنی بر بازگشایی دانشگاه از 17 خردادماه گفت: براساس این مصوبه تاکید شده است که شرایط حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها مجاز اعلام می‌شود ولی این به معنی الزام حضور همه دانشجویان در دانشگاه‌ها نیست. در واقع  اولویت ما حضور دانشجویان کارشناسی ارشد در دانشگاه‌ها هستند که این دانشجویان برای انجام پژوهش‌های خود باید در محیط‌های دانشگاهی حاضر باشند.
‎وی تاکید کرد: درصد قابل توجهی از دانشگاه‌ها توانستند آموزش‌های غیرحضوری دروس خود را پیش ببرند و ما مشکلی در زمینه اتمام دروس دانشجویان نداریم که نیازمند حضور فیزیکی دانشجویان باشد.
‎به گفته وی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به شرطی که بتواند پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و در شرایط سفید از نظر ابتلا به کرونا باشند و حضور فیزیکی دانشجویان مستلزم جابجایی آنها نباشد و این گونه نباشد که دانشجویان از نقاط مختلف مثلا برای حضور یک هفته در دانشگاه حاضر باشند، می‌توانند اقدام به پذیرش حضوری دانشجویان کنند.
‎معاون آموزشی وزارت علوم در خصوص وضعیت دانشجویانی که به آموزش‌های مجازی دسترسی نداشتند نیز گفت: دانشجویانی که به اینترنت و آموزش مجازی دسترسی نداشته باشند می‌تواند درخواست حذف ترم بدون احتساب سنوات داشته باشند و دانشگاه‌ها نیز ملزم به رسیدگی به این درخواست‌ها هستند.
‎دکتر خاطی صدیق از تصمیم وزارت علوم برای نظارت و ارزیابی دوره‌های مجازی و اساتید دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: ما به این مراکز اعلام کردیم که یک ارزیابی اولیه از وضعیت خود داشته باشند ولی ارزیابی کامل و علمی وزارت علوم در این زمینه در تابستان شروع می‌شود.
‎معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به وضعیت شهریه دانشجویان در ترم تحصیلی جاری نیز خاطرنشان کرد: این موضوع در حیطه تصمیم گیری معاونت آموزشی نیست اما توصیه ما همواره این بوده با توجه به شرایط بحرانی دانشگاه‌ها همراهی لازم را با دانشجویان داشته باشند تا علاوه بر نگرانی ناشی از شرایط استرس مالی نیز به دانشجویان وارد نشود. البته عنوان شد در این زمینه هیات امنای دانشگاه‌ها یک تصمیم واحد بگیرند که اقدام بسیار درستی است اما در خصوص اینکه در چه مرحله‌ای از تصمیم گیری وجود دارد در جریان آن نیستم.
‎وی  با تاکید بر اینکه دانشجویان در ترم جاری تا چهار درس را می‌توانند به عنوان معرفی به استاد بگیرند گفت: طبق آیین‌نامه، دانشجویان دو درس را می‌توانستند به عنوان معرفی به استاد بگیرند اما در ترم جاری تا چهار درس امکانپذیر شد و دانشگاه‌ها هم می‌توانند ترم تابستانی برگزار کنند.
‎وی از دسترسی حدود 3.5 میلیون دانشجو به آموزش مجازی در ترم جدید خبر داد و گفت: در خصوص وضعیت آموزش دانشگاه‌ها برای ترم آینده هنوز نمی‌توانیم شرایط را پیش‌بینی کنیم اگرچه برخی از دانشگاه‌های دنیا اعلام کردند که آموزش‌های آنها در ترم جاری به صورت الکترونیکی خواهد بود اما ما با توجه به شرایط تصمیم گیری خواهیم کرد اما دانشگاه می‌تواند آموزش مجازی را به صورت یک گزینه مهم آموزش در ترم آینده مدنظر قرار بدهد ولی به طور کلی آموزش در دوران پساکرونا یا در ترم آینده با آموزش مجازی که از اسفند ماه 98 آغاز شد متفاوت خواهد بود و ما کیفیت آموزشی را ارتقا خواهیم داد.
‎وی در پایان خاطرنشان کرد: براساس نظرسنجی که تا حدود 5 اردیبهشت به دست آوردیم در دانشگاه‌های دولتی متمرکز حدود 83.7 درصد در دانشگاه پیام نور 93 درصد و در دانشگاه علمی کاربردی 50 درصد و دانشگاه فرهنگیان 100 درصد، دانشگاه‌های غیر انتفاعی و غیر دولتی 74 درصد، دانشگاه شاهد 93 درصد، دانشگاه آزاد 90 درصد از دانشجویان خود را در ترم تحصیلی جاری تحت آموزش مجازی قرار دادند. از حدود سه میلیون دانشجوی کل کشور حدود دو میلیون و 700 هزار نفر به ایتنرنت و آموزش مجازی دسترسی داشتند و از 300 هزار دانشجوی دیگر آماری در دسترس نیست. به طور کلی 86 درصد دانشجویان ما از پوشش آموزش‌های الکترونیکی بهره مند شدند
تاریخ:
1399/02/31
تعداد بازدید:
982
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الكترونيكي شما
شماره تلفن
توضيحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
كد امنيت
كليه حقوق اين وب سايت متعلق به دانشگاه خواجه نصير الدين طوسي ميباشد.