برگزاری 85 درصد کلاس‌های آموزش مجازی در دانشگاه خواجه نصیر/ تنوع روش‌های ارزیابی اساتید از عوامل نگرانی دانشجویان در آموزش برخط است
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی گفت: بیش از 85 درصد از دروس نظری این دانشگاه به‌صورت مرتب و با مشکلات اندک در بستر آموزش الکترونیکی تشکیل می‌شود.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، بیش از دو ماه است که ویروس منحوس کرونا در کشور شیوع پیدا کرده و موجب تعطیلی مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌ها شده است و در این راستا مسئولان دانشگاه‌ها برای اینکه دانشجویان لطمه آموزشی نبینند، سعی کرده‌اند بستری مناسب در حوزه آموزش الکترونیکی ایجاد کنند تا استاد و دانشجو بتوانند با تعامل مستمر با یکدیگر مانع از توقف رشد علمی کشور شوند.

دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی با داشتن 11 دانشکده و 194 آزمایشگاه پژوهشی و آموزشی و شرکت‌های مختلف دانش‌بنیان یکی از دانشگاه‌های خوب کشور محسوب می‌شود که در زمینه آموزش مجازی در دوران کرونایی گام‌های مختلفی برداشته است.

برای جویا شدن از آموزش الکترونیکی در این دانشگاه و مزایای آن با علی اشرفی‌زاده، استاد دانشکده مهندسی مکانیک و معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی به گفتگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

درباره آموزش الکترونیکی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی پس از شیوع ویروس کرونا توضیح بفرمایید.

اشرفی‌زاده گفت دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی از سال‌ها پیش مرکز آموزش‌های الکترونیکی را تاسیس کردا و برگزار کننده چند رشته گرایش کارشناسی ارشد به‌صورت مجازی بوده است؛ بنابراین با شیوع ویروس کرونا و لزوم تداوم آموزش بر بسترهای الکترونیکی، دانشگاه امکانات اولیه لازم را داشت.



در پاسخ به شرایط و نیازهای جدید، مرکز مذکور در حد مقدورات تجهیز و امکان استفاده همه اساتید از سامانه مدیریت آموزش الکترونیکی دانشگاه فراهم شد. در عین حال مسائلی چون عدم آشنایی تعداد قابل توجهی از اساتید و دانشجویان با آموزش الکترونیکی و نیز وجود برخی محدودیت‌ها و مسائل فنی، باعث شد که فقط بخشی از کلاس‌ها در سامانه دانشگاه در اسفندماه سال گذشته برگزار شود.

در این میان، برخی اساتید دانشگاه با استفاده از سایر بسترهای الکترونیکی موجود در شبکه جهانی اینترنت، امکانات تشکیل کلاس را فراهم کردند. در طول تعطیلات نوروز نیز اغلب اساتید نسبت به تهیه محتوای مناسب برای آموزش الکترونیکی اقدام کرده و تعدادی از اساتید نیز کلاس‌های جبرانی تشکیل دادند.

برگزاری 85 درصد کلاس‌های آموزش مجازی در دانشگاه خواجه نصیر

پس از تعطیلات نوروز، به‌دلیل حل بسیاری از مشکلات اولیه و زیرساختی و افزایش معلومات و مهارت‌های اساتید و دانشجویان در استفاده از ابزارهای آموزش الکترونیکی، کمیت و کیفیت این نوع از آموزش‌ها ارتقا یافته و در حال حاضر بیش از 85 درصد از دروس نظری دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی به‌صورت مرتب و با مشکلات اندک در بستر مدیریت آموزش الکترونیکی دانشگاه تشکیل می‌شود.

تشکیل کارگروهی از اساتید جوان برای مشاوره به اعضای هیئت علمی درباره آموزش آنلاین

معاونت آموزشی دانشگاه چه اقداماتی برای آموزش الکترونیک انجام داده است؟

اشرفی‌زاده گفت:معاونت آموزشی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی با تشکیل کارگروهی از اساتید جوان، آشنا و علاقه‌مند به استفاده از ابزارهای آموزش الکترونیکی در دانشکده‌های مختلف، امکان پشتیبانی فنی و مشاوره‌ای را برای اعضای هیئت علمی فراهم کرده است. اعضای این کارگروه در واقع رابط بین دانشکده‌ها و مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه بوده و پیگیر سیاست‌های ابلاغی حوزه آموزش دانشگاه هستند و در شرایط فعلی کمک موثری به معاونان آموزشی دانشکده‌ها ارائه می‌کنند.



علاوه‌بر این، معاون آموزشی دانشگاه با رصد وضعیت آموزش و نیازها و سوالات اساتید و دانشجویان، نسبت به ارائه مقررات و راه‌حل‌های مناسب و نیز آماده‌سازی سامانه آموزشی دانشگاه برای اجرا و ارائه خدمات به‌صورت الکترونیکی اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

تنوع روش‌های ارزیابی اساتید از عوامل نگرانی دانشجویان در آموزش برخط است

طریقه استفاده دانشجویان از آموزش برخط به چه شکلی است؟

اشرفی‌زاده: دانشجویان از طریق شرکت در کلاس‌های آنلاین، استفاده از محتواهای بارگذاری شده در سامانه مدیریت آموزش الکترونیکی و فایل‌های ضبط شده کلاس‌ها امکان دریافت مطالب درسی و یادگیری را دارند. علاوه‌بر این بسیاری از اساتید از شبکه‌های اجتماعی و نرم افزارهای مختلف آموزشی نیز برای تسهیل و تسریع ارتباط با دانشجویان استفاده می‌کنند.

مشکلات مربوط به سرعت و پایداری اینترنت، عدم دسترسی به سخت‌افزارهای مناسب (لپ‌تاپ و گوشی‌های هوشمند) و تنوع روش‌های ارزیابی مورد استفاده اساتید (تکالیف، پروژه‌ها و کوئیزها) از جمله عوامل نگرانی یا نارضایتی دانشجویان هستند.

نحوه اطمینان از حضور و غیاب و بهره‌گیری دانشجویان از کلاس درس چگونه است؟

اشرفی‌زاده: در زمینه حضور و غیاب دانشجویان، حساسیت‌های اساتید متفاوت است. اگرچه از اعضای هیئت علمی خواسته شده است که سخت‌گیری‌های معمول در حضور و غیاب را با توجه به مشکلات برخی دانشجویان در اتصال به شبکه اینترنت در نیمسال جاری اعمال نکنند اما برخی از اساتید همچنان مایل به ثبت میزان حضور دانشجویان بوده و این موضوع را در ارزیابی خود از فعالیت‌های دانشجویان مهم و موثر می‌دانند.



آیا نمره نهایی دانشجو بر اساس تکالیف و آزمون‌های بین کلاسی است؟

اگر شیوع کرونا تا زمان امتحانات ادامه داشته باشد، امتحانات چگونه برگزاری می‌شود؟ پیش‌بینی‌های لازم در این زمینه انجام شده است؟

اشرفی‌زاده: ترجیح معاونت آموزشی دانشگاه این است که امتحانات پایان ترم به‌صورت حضوری برگزار شود، در عین حال از اساتید خواسته شده که در طول نیمسال با استفاده از تکالیف، آزمون‌های کوتاه بین کلاسی و تعریف پروژه‌ها، ارزیابی مناسبی از دانشجویان داشته باشند تا در صورت لزوم، نمره نهایی را بر همان اساس تعیین کنند.

امکان برگزاری آزمون‌های اختصاصی برای تک تک دانشجویان

در کلاس‌های کم‌جمعیت امکان برگزاری آزمون‌های اختصاصی برای تک تک دانشجویان نیز وجود دارد که می‌تواند به ارزیابی بهتر دانشجو کمک کند. در حال حاضر از گروه‌های آموزشی خواسته شده که در مورد روش‌های متصور برای برگزاری امتحانات و ارزیابی دانشجویان بررسی و تبادل نظر به‌عمل آورده و پیشنهادهای خود را برای استفاده و جمع‌بندی در اختیار معاونت آموزشی دانشگاه قرار دهند.

لزوم توسعه آموزش الکترونیکی در دانشگاه‌ها

آموزش از راه دور در شرایط بحران الزاماتی دارد؟ این نوع آموزش چه مزایا و معایبی دارد؟ راهکار شما برای تقویت آموزش از راه دور در کشور چیست؟

اشرفی‌زاده: شرایط بحران از نظر آموزش دانشگاه، شرایطی است که در آن امکان انجام برخی یا همه فعالیت‌های عادی آموزشی دانشگاه وجود نداشته باشد. به‌عنوان مثال شرایط آلودگی شدید هوا در شهرهای بزرگ را می‌توان نوعی بحران به حساب آورد که موجب اخلال در برگزاری کلاس‌های درس و سایر فعالیت‌های علمی-آموزشی می‌شود.

در چنین شرایطی، آموزش الکترونیکی یکی از بهترین راه‌های جایگزین است که می‌تواند به‌صورت موقت مورد استفاده قرار بگیرد. برای گروه‌هایی از دانشجویان مانند شاغلان یا افراد مسن ممکن است که آموزش از راه دور در مقایسه با آموزش‌های حضوری مطلوب‌تر و عملی‌تر باشد. بنابراین علی‌رغم برخی مشکلات ذاتی آموزش الکترونیکی که عمدتا مربوط به کاهش تعامل‌های انسانی و تربیتی و ضعف در آموزش‌های عملی و آزمایشگاهی بوده، توسعه این شیوه آموزش یک ضرورت است.

در این راستا باید زیرساخت‌ها، امکانات سخت‌افزاری و ابزارهای نرم‌افزاری لازم را توسعه و فرهنگ یاددهی-یادگیری بر بسترهای الکترونیکی را نیز گسترش داد؛ این اتفاق در شرایط اضطراری فعلی در حال وقوع است و با صبر، تلاش و پشتکار همه دست‌اندرکاران و ذی‌نفعان، آموزش در دانشگاه‌های کشور در مبارزه با عوارض نامطلوب شیوع ویروس کرونا ارتقا خواهد یافت.
تاریخ:
1399/02/14
تعداد بازدید:
1425
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:4 تعداد کل امتیازها:2
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الكترونيكي شما
شماره تلفن
توضيحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
كد امنيت
كليه حقوق اين وب سايت متعلق به دانشگاه خواجه نصير الدين طوسي ميباشد.