نهادهاي غير آموزشي نبايد در مسائل آموزش عالي دخالت كنند
رئيس دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي گفت: در سطح كلان برخي اختيارات آموزش عالي به ديگر نهادهاي غير مرتبط سپرده شده است كه صحيح نيست و نبايد نهادهاي غير آموزشي در مسائل آموزش عالي كه تخصصي در موضوع ندارند، دخالت كنند.
رئيس دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي گفت: در سطح كلان برخي اختيارات آموزش عالي به ديگر نهادهاي غير مرتبط سپرده شده است كه صحيح نيست و نبايد نهادهاي غير آموزشي در مسائل آموزش عالي كه تخصصي در موضوع ندارند، دخالت كنند.
به گزارش روابط عمومي؛ به نقل از  ايرنا، علي خاكي صديق عصر دوشنبه در نشست «دستاوردهاي دانشگاه صنعتي خواجه نصير الدين طوسي در 40 سالگي انقلاب» در پاسخ به سوال خبرنگار ايرنا مبني بر اينكه دخالت برخي نهادهاي غير آموزشي در امور دانشگاه‌ها و آموزش عالي چه صدمه اي وارد مي كند، ادامه داد: مطالبات مسئولين آموزش عالي به دليل حساسيت آموزش ، بازگشت مسئوليت به خود وزارت علوم و دانشگاه ها است.
وي ادامه داد: به عنوان مثال طرح مجلس براي اختصاص سهميه به خانواده ايثارگران در دوره كارشناسي ارشد باعث شد تا ظرفيت كارشناسي ارشد افزايش پيدا كند و خواجه نصير200 دانشجو اضافه بر ظرفيت پذيرش داشته است.
خاكي صديق با بيان اينكه دانشگاه تهران با اجراي اين طرح بيشترين ضربه را خورده است، عنوان كرد: به دليل اينكه افراد بدون كيفيت علمي صرفا پذيرش نشوند، سنجش ظرفيت را بالا برد. دانشگاه ها با اجراي اين طرح بسيار مخالف بودند و مكاتبات فراواني انجام شد. افزايش بي رويه پذيرش دانشجو باعث مشكل اساسي در خوابگاه و آزمايشگاه تحقيقاتي شده است.

**در رفت و آمد اساتيد خارجي مشكل وجود دارد
رئيس دانشگاه صنعتي خواجه نصير الدين طوسي در خصوص دانشگاه هاي نسل سوم، گفت: به معناي واقعي كلمه دانشگاه نسل 3 و نسل دوم به دليل مشكلات ساختاري در كشور وجود ندارد اما دانشگاه با توجه به پژوهش هاي كاربردي با محوريت حل مسئله، مهارت افزايي، كارآفريني به سمت نسل سومي شدن پيش مي رود. بايد در نظر بگيريم كه دانش آموختگان دانشگاه به چه شغلي مشغول هستند.
وي در خصوص فعاليت هاي بين المللي گفت: ماموريتي در سال 92 از طرف وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به دانشگاه ها در خصوص ورود به عرصه هاي بين الملل داده شد. در حال حاضر به دليل مشكلات در رفت و آمد و نوسانات ارزي اساتيد خارجي ريسك نمي كنند تا با دانشگاه ها قرارداد ببندند و نياز به اعتماد سازي است.
وي ادامه داد: به دليل مشكلات ارزي كار دانشگاه ها بسيار سخت شده و با كسري بودجه مواجه هستند ، بايد بگويم بودجه كنوني كفايت فعاليت ها را نمي دهد و ممكن است به دليل نبود بودجه فعاليت هاي بين المللي كه انجام داده ايم دوباره به مرحله اول باز گردد.
خاكي صديق ادامه داد: دانشگاه ها ناچار بودند ارز را با نرخ هاي غير دولتي تهيه كرده و دانشجويان و اساتيد را براي فرصت هاي مطالعاتي به كشورهاي ديگر بفرستند.
وي تصريح كرد: نرخ ارز و شرايط بين الملل تاثير جدي در قراردادهاي دانشگاه با كشورهاي اروپايي مي‌ گذارد. اگر قرارداد منعقد شود و به دليل مشكلات ارزي نتوانيم به تعهدات خود عمل كنيم ، مشكلات فراواني به وجود مي آيد كه نياز به اعتماد سازي دوباره است و براي اعتماد سازي دوباره بسيار زمان مي برد.

**پرداخت نشدن 30 درصد بودجه دانشگاه ها
وي در خصوص بودجه سال آينده دانشگاه با بيان اينكه بودجه بر اساس سرانه توسط سازمان برنامه و بودجه تخصيص داده مي شود ، افزود: تعداد دانشجويان دانشگاه صنعتي خواجه نصير الدين طوسي  از ديگر دانشگاه هاي صنعتي كمتر است بنابراين بودجه كمتري نيز به اين دانشگاه تعلق مي گيرد.
خاكي صديق اظهار كرد: تاكنون 69 درصد بودجه به دانشگاه ها پرداخت شده و 30 درصد هنوز باقي مانده كه اين 30 درصد براي دانشگاه‌ها رقم بزرگي است و نبود اين مبلغ به دانشگاه ها صدمه مي زند.

** نفوذ فكري دانشگاهيان در جامعه
خاكي صديق با تشريح فعاليت هاي دانشگاه، تصريح كرد: برنامه ريزي دانشگاه در حوزه آموزش باعث شده به سمت صنعت برويم و تاسيس مركزآموزش مفهومي با صنايع از جمله اين اقدامات است.
وي با ذكر مثالي گفت: همكاري مركز آموزش مفهومي دانشگاه با پرتو سازان بنادر و كشتيراني از جمله طرح هايي است كه مشابه آن در هيچ دانشگاه ديگري نيست و مي تواند الگويي براي ديگر دانشگاه‌هاي صنعتي باشد.
خاكي صديق تصريح كرد: در حوزه پژوهش و فناوري، به مفهوم فناوري و كارآفريني توجه شده و ارتقاي كيفي در انتشارات پژوهشي نيز صورت گرفته است. محور دوم فعاليت هاي پژوهشي به حل مسائل صنعتي و عقد قرارداد با صنايع مورد توجه قرار گرفته است.
وي با اشاره به حوزه فناورانه و كارآفريني، گفت: در دهه 60 و بعد از پيروزي انقلاب پروژه‌هاي صنعتي در دانشگاه كمتر از 10 عدد بوده. اما در حال حاضر تعداد طرح هاي ارتباط با صنعت 312 عدد است.
رئيس دانشگاه صنعتي خواجه نصير الدين طوسي  ادامه داد: در حوزه ارتباطات بين المللي مشاركت دانشگاه بسيار زياد بوده ، در سال 92 و 93 زمينه هاي فعاليت هنوز ايجاد نشده بود اما با ابلاغ وزارت علوم، تحقيقات و فناوري فعاليت هاي بين المللي دانشگاه ها افزايش يافت.
وي ادامه داد: در حال حاضر دانشگاه خواجه نصير طرح پژوهشي مشترك با طرف بين المللي خود در رشته هاي فني و مهندسي مثل نقشه برداري، مهندسي پزشكي، مخابرات و شيمي دارد همچنين مجموع مبلغ طرح هاي جاري 54 ميليارد تومان است.
وي افزود: در حال حاضر 33 شركت در مركز رشد و 11 شركت دانش بنيان و 20 هسته فناوري دانشجويي در حوزه فناوري دانشجويي در دانشگاه فعاليت مي كند.
خاكي صديق عنوان كرد: فعاليت هاي كارآفريني مدرسه كسب و كار نصير در قالب آموزش هاي آزاد فعاليت مي كند.
وي ادامه داد: دستاوردهاي دانشگاه تاليفات دانشگاهي به زبان فارسي نيز است كه در دهه 60 تنها 28 جلد كتاب منتشر شده و در چند سال اخير دانشگاه فقط 350 عنوان كتاب چاپ كرده و دو كتاب به زبان چيني ترجمه شده و سه كتاب نيز به زبان انگليسي به چاپ رسيده است.
به گفته خاكي صديق دانشگاه برنامه ريزي كرده تا در حوزه هاي ديجيتال نيز كتاب به چاپ برساند.
وي ادامه داد: بر اساس آمارهاي سامانه اسكوپوس در سال 68، 3 مقاله به چاپ رسيده و در سال 1370 اين تعداد به 8 رسيده و بر اساس آخرين آمار در 7 بهمن 97 دانشگاه خواجه نصير توانسته 11 هزار و 68 مبالغ به چاپ برساند.
خاكي صديق تصريح كرد: دانشگاه در نظر دارد كه كيفيت انتشارات علمي را بالا ببرد و كميت براي آن مهم نيست.
وي با اشاره به حوزه ارتباطات بين المللي دانشگاه گفت: دانشگاه استادان بين المللي و پژوهشي مشترك داشته و در عرصه‌هاي بين‌المللي آموزشي-علمي، شركت در مجامع آموزشي بين المللي و عضويت در مجامع بين المللي فعاليت مي كند.
رئيس دانشگاه صنعتي خواجه نصير الدين طوسي عنوان كرد: محور دانشگاه آموزش نيست بلكه تربيت نيروي كارآمد و اخلاق‌ مدار در جامعه مد نظر است كه نيازهاي صنعت و حوزه فني و مهندسي را شناخته و با پژوهش هاي خود مشكلات كشور را حل كند.
خاكي صديق با اشاره به محور خدمت‌ رساني دانشگاه به جامعه، اظهار كرد: ورود به عرصه هاي فناوري، كارآفريني، مشاوره هاي تخصصي در پروژه هاي دولتي و بخش خصوصي و خدمات عام المنفعه از خدمات دانشگاه خواجه نصير است.
وي تاكيد كرد: در راستاي ارتقاء دانش فرهنگ عمومي حضور جديد دانشگاه ها در عرصه اجتماع حائز اهميت است. بايد در دانشگاه‌ها باز باشد و اجازه داد مردم از امكانات عمومي استفاده كنند. به تعبيري نفوذ فكري دانشگاهيان در جامعه شكل گيرد.
وي گفت: در دوره قبل از انقلاب دانشگاه صنعتي خواجه نصير الدين طوسي تاسيس شد و امروز ما در اين دانشگاه راه آنها را ادامه داده ، به دستاوردهاي بزرگي دست يافته ايم و در دوره قبل از انقلاب نيز اساتيد كارنامه درخشاني داشته اند. بيان دستاوردهاي 40 ساله اخير به معني كم اهميت جلوه دادن فعاليت‌هاي آنها در حوزه دانشگاه نيست.
خاكي صديق اظهاركرد: دانشگاه حدود هفت هزار و 300 دانشجو دارد كه حدود سه هزار و 181 نفر در مقطع كارشناسي، يكهزار و 400 نفر در دوره ارشد و 720 نفر دانشجو در دوره دكتري مشغول تحصيل هستند.
رئيس دانشگاه صنعتي خواجه نصير الدين طوسي ادامه كرد: در حال حاضر 648 دانشجو نيز در دوره الكترونيكي و مجازي دانشگاه تحصيل مي‌كنند.
خاكي صديق ادامه داد: دانشگاه 316 نفر به عنوان هيات علمي داشته و از اين تعداد 69 نفر با رتبه استاد تمام، فعاليت مي‌كنند. البته اولين استاد تمام دانشگاه بعد از انقلاب و اوايل دهه 70 رتبه خود را دريافت كرد. همچنين 97 نفر به عنوان دانشيار و 140 استاديار، 10 مربي و 13 نفر نيز در مركز آموزش‌هاي عمومي فعاليت دارند.
خاكي صديق در ادامه عنوان كرد: 17 استاد وابسته بين المللي خارجي به طور رسمي با دانشگاه همكاري مي‌كنند. دانشجويان دانشگاه قبل از انقلاب فقط در مقطع كارداني و كارشناسي بودند و در حال حاضر 15 رشته كارشناسي، 71 رشته كارشناسي ارشد و 45 رشته دكتري دانشجويان داخلي و خارجي تحصيل مي كنند.
وي با بيان اينكه آموزش الكترونيك از ديگر فعاليت هاي مستمر دانشگاه است، گفت: راه هاي مشترك بين‌المللي زيادي با دانشگاه هاي دنيا برقرار شده است.
خاكي صديق ادامه داد: در حال حاضر دانشگاه چهار دانشكده صنايع، كامپيوتر، هوافضا، رياضي و علوم مواد دارد و برخي از رشته هاي بين رشته اي مثل مكاترونيك و فناوري فرهنگ در دانشگاه اضافه شده است. آموزش دانشگاه دنبال افزايش كيفي در سه محور محتوا، روش هاي آموزش و خدمات آموزشي است.
وي با اشاره به تكنيكي سازي ، كه خدمات آموزشي الكترونيكي را نيز شامل مي شود، عنوان كرد: ارتقاي آموزش به كيفيت منابع انساني كه شامل كارشناسان آموزشي و اعضاي هيات علمي است، خلاصه مي شود. به روز نگه داشتن اعضاي هيات علمي، بهبود آموزش در بحث آموزش و محتوا موضوع مهم نوآوري آموزش است كه نيازمند روش‌هاي نو در آموزش مهندسي است.
خاكي صديق ادامه داد: با اين هدف كارگاه نوآوري در دانشگاه تشكيل شده است كه روي موضوع نوآوري در آموزش مهندسي كار مي‌كند و موضوع ديگر مهارت افزايي و افزايش توان اشتغال پذيري دانشجويان است.
 
تاریخ:
1397/11/24
تعداد بازدید:
584
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الكترونيكي شما
شماره تلفن
توضيحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
كد امنيت
كليه حقوق اين وب سايت متعلق به دانشگاه خواجه نصير الدين طوسي ميباشد.